Nákladná loď USS Cyclops slúžila počas prvej svetovej vojny, a to hlavne na zásobovanie amerických lodí palivom. Na vodu bola spustená roku 1910, pričom prvou úlohou bola poverená roku 1917. Kapitánom druhej triedy sa stal G.W. Worley a jej prvá cesta sa mala konať v júli 1917, keď sa posádka vybrala do St. Nazaire vo Francúzsku. Všetko prebiehalo v poriadku a loď sa do USA vrátila nasledujúci mesiac. 8. januára 1918 loď vyrazila zo zasneženého Norfolku do Ria de Janeira, kde mala vyložiť uhlie a naložiť zásobu mangánových rúd, ktoré sa používajú na výrobu ocele.
28. januára sa loď dostala do Ria, kde bola ukotvená na dva týždne. Uhlie bolo vyložené a na palubu sa podľa plánu dostalo 10 000 ton ďalšieho materiálu, takže plavidlo bolo plne naložené. V čase odchodu sa však k posádke na prekvapenie všetkých pridalo 73 miestnych námorníkov a dokonca i americký konzulát z Ria menom Gottschalk. Ako dôvod uviedol, že chce byť na zaslúžilej vojenskej listine tých, ktorí pomohli národu vo vojne.
USS Cyclops sa teda na oceán vydala znova 16. februára s 309 mužmi na palube. Cieľom cesty mal byť domovský Baltimore. Cestou sa však kapitán rozhodol zastaviť sa na Barbadose, aby sa doplnili zásoby a palivo. Americký konzul na Barbadose však nevidel dôvod na doplnenie zásob, no kapitán bol neodbytný a tak sa rozhodlo podľa neho. 4. marca sa loď znovu odrazila od brehu a do cieľa mala dôjsť 13. marca. To sa však už nikdy nestalo.
Keď sa loď daného dňa v prístave neukázala, rozbehlo sa rozsiahle pátranie pozdĺž celého jej kurzu. Každá vojenská loď od Kuby po Portoriko pátrala po možných troskách, naznačujúcich že loď bola napadnutá nemeckými ponorkami. Po USS Cyclops sa však zľahla zem a čo bolo najpodivnejšie, loď sa stratila v oblasti dnes známej ako Bermudský trojuholník.
Teórie o zmiznutí
Existuje mnoho odhadov, čo sa s loďou a jej posádkou mohlo stať, no žiaden z nich nie je podporený reálnymi dôkazmi. Americké námorníctvo dokonca vypracovalo 15 000 stranovú správu zaoberajúcu sa touto záhadou, no väčšina teórií ostáva skôr iba špekuláciami.
Jedni vravia, že kapitán Worley bol nenávidený väčšinou posádky, ktorá ho často obviňovala z toho, že nadržiava Nemcom. V skutočnosti sa neskôr zistilo, že Worley je pôvodom Nemec a má iba zmenené meno. Takisto konzulát Gottschalk bol v Brazílii známy medzi nemeckou komunitou. A aby toho nebolo málo, loď bola na Barbadose ešte viac zaťažená bez toho, aby to bolo v pláne alebo aby to bolo potrebné. Išlo snáď o sabotáž? Prečo nikto nevyslal signál SOS? Spojili sa snáď kapitán Worley a Gottschalk a loď potopili?
Iná teória pochádza od dôstojníka menom Nervig, ktorý sa na lodi nachádzal na ceste do Ria. Vo svojej správe písal o tom, že loď sa často nebezpečne nakláňala po tom, čo do nej udierali veľké vlny. Tieto živly potom mohli oslabiť jej konštrukciu a na spätnej ceste spôsobiť katastrofu, ktorá sa skončila potopením celej lode. Taktiež mohlo ísť o preťaženie, ktoré vzniklo vďaka nákladu, početnejšej posádke a zbytočným zásobám, čo nakoniec plavidlo nezvládlo. Búrka potom mohla loď prevrátiť a poslala by všetko ku dnu.
Iné odhady hovorili o ďalších prírodných javoch ako sú obrovské vlny či podmorské plyny, alebo o nemeckých torpédach a mínach. Neobjavil sa však žiaden nemecký záznam, ktorý by o útoku na USS Cyclops hovoril. Keďže sa loď stratila v inkriminovanom Bermudskom trojuholníku, niektorí špekulovali aj o nadprirodzených javoch, no je známe, že v tejto oblasti je počasie často nevyspytateľné. Osud lode i posádky ostáva dodnes jednou z mnohých nevyriešených oceánskych záhad.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára