28. marca 2020

Záhadné prízračné letecké nehody

Vo svete nadprirodzených javov existuje istá špecifická kategória, a tou sú prízračné lietadlá; lietadlá, ktoré je vidieť a občas aj počuť, ale ktoré náhle zmiznú bez stopy. Nejedná sa o UFO v tom zmysle, že sú opisované ako cudzie stroje alebo niečo neznáme, ale skôr ako lietadlá ľudskej výroby, pričom ide často o staré modely. 

Príbehov o neexistujúcich lietadlách, ktoré svedkovia na oblohe pozorovali, aj keď tam nemali čo robiť, je mnoho. Tentokrát sa však pozrieme na ešte podivnejšie prípady, kedy dokonca dôjde k pádu lietadla, no nikdy sa po ňom nenájdu fyzické stopy. Takýchto bizarných prípadov je pritom mnoho, aj keď to môže znieť, že ide len o predstavivosť alebo chybnú identifikáciu svedkov. Prízračná havária lietadla je opisovaná nasledovne. Keď je lietadlo pozorované, začne klesať k zemi. Svedkovia počujú hluk a niekedy dokonca cítia, ako sa zem otrasie silou nárazu. Často sa v správach spomínajú plamene, dym alebo dokonca posádka s padákmi, ktorá z oblohy klesá do bezpečia. Niekedy je cítiť zápach dymu, horiaceho oleja, paliva, gumy alebo všetkých vyššie uvedených vecí. Keď sa však údajné miesto havárie preverí, neexistuje vôbec nič hmatateľné, čo by svedectvá potvrdilo.

Zvyčajne v týchto prípadoch nie je v oblasti hlásené žiadne pohrešované lietadlo či osoby, a nikto taktiež nehlási tiesňové volanie, čo následne potvrdí aj riadenie letovej prevádzky. Napriek tomu svedkovia zostávajú neústupčiví, že lietadlo skutočne havarovalo. Kam teda zmizne samotný stroj? Spojené kráľovstvo je ústredným bodom takýchto javov a je jedným z miest, ktoré je už dávno známe pre prízračné lietadlá a ich nehody. Niektoré z takýchto správ boli hlásené v 30-tych rokoch 20. storočia a počas tejto éry sa objavili vlny takýchto javov.  

10. júna 1931 boli ľudia v Poole v Dorsete prekvapení zvukom lietadla, ktorého motor odrazu začal vynechávať a vyzeralo to, že sa pilot snaží zo všetkých síl ostať vo vzduchu. Keď sa ľudia pozreli na oblohu, uvideli dvojmiestny dvojplošník, ktorý sa za letu znateľne kolísal, než spadol do mora. Keď kapitán blízkeho prístavu spustil pátranie, nenašli sa žiadne známky zrážky, a rovnako sa v tom čase neobjavili žiadne správy o chýbajúcich lietadlách.


Ešte bizarnejšia bola správa z 15. septembra 1932. Posádka lode St Nicholas Lightship so sídlom v Sussexe bola práve v Severnom mori, keď videla niečo zvláštne. Podľa kapitána lode pozorované lietadlo padalo z neba, no miesto toho, aby narazilo do vody a rozletelo sa na kusy, ako sa očakávalo, sa len vznášalo na hladine so spustenými motormi. Keď nepokojná posádka jav pozorovala, lietadlo náhle údajne vybuchlo a zmenilo sa na ohnivú guľu, po ktorej sa na oblohe nad ňou objavili dve jasné svetlá. Oblasť bola okamžite prehľadaná, no nenašli sa žiadne trosky, a dokonca ani olejová škvrna, čo bolo podivné vzhľadom na veľkú explóziu. Nie je tiež jasné, čím mohli byť svetlá, ktoré boli následne pozorované. Horiace úlomky, strašidelné orby alebo UFO?

Neobvyklá udalosť sa stala aj 31. októbra 1935 v blízkosti malého pobrežného mesta Newcastle v Severnom Írsku. Prvými svedkami boli pán A. Moore a jeho dcéra, ktorí sedeli a relaxovali vonku pri svojom dome okolo poludnia, keď uvideli malé lietadlo, ktoré sa vo vzduchu triaslo a ostro stáčalo, akoby sa dostalo do problémov. Krátko na to stroj prudko zletel z oblohy a padol do mora. Lietadlo bolo pritom strašidelne tiché, a to po celú dobu pozorovania. Následne boli kontaktované autority a lode zo stanice pobrežnej stráže v Newcastle boli vyslané do oblasti havárie. Nenašli sa však žiadne trosky a v blížiacom sa nepriaznivom počasí bolo hľadanie nakoniec odvolané.

Začali prichádzať ďalšie správy očitých svedkov o tej istej havárii, ktoré priniesli ďalšie podrobnosti. Z lietadla vraj šli oblaky dymu a plameňov, ale napodiv nikto v neďalekom majáku St John či z pobrežnej stráže v Killough nič nevidel ani nepočul. Autority vypočúvali aj mnohých obyvateľov z  oblasti, no tí tiež uviedli, že nevideli a nepočuli nič neobvyklé. Intenzívnejšie pátranie sa uskutočnilo nasledujúceho dňa, keď sa počasie upokojilo, no opäť sa nenašli žiadne stopy po havarovaných strojoch. 

Chýbajúci rev motorov a iné zvuky nie sú pre tieto javy netypické. V jednom prípade z apríla 1995 bol muž z Derbyshire v Anglicku menom Tony Ingle údajne svedkom zjavenia starého lietadla z druhej svetovej vojny s mohutnými vrtuľami, ktoré sa jasne točili a ktoré nevydávali ani náznak hluku. Ingle tvrdil, že v údive sledoval, ako tiché lietadlo rýchlo zostupovalo, predtým ako zmizlo za radom živých plotov. Keď Ingle išiel veci vyšetriť, hrozná scéna katastrofy, ktorú očakával, bola nahradená pokojným poľom plným ničím nerušených oviec. Nič nenasvedčovalo žiadnej havárii lietadla a stroj bolo odrazu preč, ako keby nikdy neexistoval.


Ďalší neobvyklý prípad sa objavil v Derbyshire v 90-tych rokoch. 24. marca 1997 miestna polícia obdržala záplavu stoviek hovorov od ľudí, ktorí tvrdili, že videli obrovské lietadlo, ktoré vyzeralo ako bombardér Lancaster z druhej svetovej vojny. Lietadlo znepokojivo klesalo z oblohy blízko Howden Reservoir, v oblasti zvanej Peak District, a zdalo sa, že sa nevyhnutne zrúti. Vydávalo vraj netypický "bzučivý zvuk", no nešlo o hukot, ktorý by človek očakával od takého veľkého lietadla.  

Lietadlo bolo videné niekoľkými svedkami, napríklad farmármi a dvoma hájnikmi, no v tomto prípade aj policajným komisárom menom Marie-France Tattersfield, ktorý sa o podivnom zjave vyjadril nasledovne: "Bola to tá najpodivnejšia vec, akú som kedy videl ...lietadlo bolo veľké a v prípade nočného letu letelo pod zákonnou hranicou výšky letu. Všetky jeho okná boli rozsvietené, takže to vyzeralo ešte zvláštnejšie, pretože v týchto hodinách nad okolitými kopcami žiaden pilot naslepo nelieta."

Záhadné lietadlo potom zmizlo z dohľadu a bolo už tak nízko, že sa zdalo, že havária bude neodvratná, a tak boli informované príslušné orgány. Pátranie zahrnulo aj sledovacie psy, lietadlá a stovky zamestnancov a dobrovoľníkov, no nakoniec neboli nájdené  žiadne známky nehody a prípad ostal záhadou. Niektoré divokejšie teórie sa objavili v neskorších rokoch, kedy niektorí tvrdili, že to, čo svedkovia videli, bola vlastne havária UFO. Každý, kto udalosť videl, však trval na tom, že to bol určite starý bombardér Lancaster z druhej svetovej vojny.

V tom istom roku sa v rovnakej oblasti údajne vyskytla ďalšia známa prízračná havária lietadla. V roku 1997 bola žena menom Doreen Ashall na exkurzii v Derbyshire spolu s manželom a rodinou, keď ich vystrašilo obrovské lietadlo, ktoré letelo priamo na nich nízko nad zemou, no nevydávalo žiaden hluk. Manžel Doreen si myslel, že dôjde k zrážke, a tak v panike takmer zišiel z cesty. Doreen opisovala, že sa cítila ako na letisku, celkom ako keby boli s autom priamo na dráhe a oproti práve pristávalo lietadlo. Stroj preletel priamo nad ich autom, až sa všetci inštinktívne skrčili. Následne však zmizol, no rodina v obavách, že sa lietadlo zrútilo, kontaktovala políciu. Tá však neobjavila žiadnu nehodu, a dokonca ani nikto iný v okolí v ten deň podobné lietadlo nevidel.

Jeden z novších prípadov havárie neexistujúceho lietadla v Spojenom kráľovstve sa údajne stal večer 20. októbra 2011 v grófstve Berkshire, ktoré sa nachádza západne od Londýna. Toho večera bolo niekoľko obyvateľov tichých predmestí Readingu, Tilehurstu a Calcotu vytrhnutých z ich obvyklého pokoja ohlušujúcim hukotom, o ktorom sa hovorilo, že znel takmer ako poplach pri nálete. Viacerí tvrdili, že vo vzduchu bolo cítiť olej a niektorí svedkovia tiež vraveli, že videli osobné lietadlo s červeným svetlom, ktoré bolo očividne v tiesni a zdalo sa, že klesá v blízkosti neďalekého lesa Sulham Woods. Takmer všetci svedkovia si všimli zvláštny hluk, ktorý stroj vydával, pričom uviedli, že neznel ako iné lietadlá, ktoré predtým počuli. Prípad sa však nikdy nevyriešil. 


Spojené kráľovstvo určite nie je jediným miestom, odkiaľ takéto podivné správy pochádzajú. V USA  sa údajne tiež udialo viacero podobných incidentov. Správy o podivných haváriách lietadiel v Spojených štátoch siahajú najmenej do dôb druhej svetovej vojny. Jedna takáto správa sa objavila 25. apríla 1942 v Providence na Rhode Island. V ten deň polícia obdržala telefonáty obyvateľov, ktorí tvrdili, že videli čosi ako vojenský bombardér, ktorý v plameňoch padal z oblohy a zanechal po sebe stĺp dymu. Presné miesto nehody sa však akosi nikomu nedarilo nájsť. Boli upovedomení vojenskí predstavitelia a príslušné orgány okamžite začali pátranie, so správami že by mohlo ísť o vojenské lietadlo s 5 osobami na palube. Nikdy sa však nenašli žiadne trosky či obete údajnej nehody a udalosť ostala záhadou.

Po tejto záhadnej udalosti o niekoľko dní neskôr nasledovala podobná nadprirodzená havária pri meste Bellingham v štáte Massachusetts. Istý muž hlásil, že videl stroj podobný dvojmotorovému vojenskému lietadlu, ktorý letel tak nízko, že jeho krídla doslova "ostrihali" vrcholky stromov. Podľa muža lietadlo preletelo nízko nad stromami a pokračovalo v zjavnom páde v blízkosti jazera Silver Lake. Iní svedkovia sa čoskoro prihlásili a povedali, že aj oni videli dvojmotorové lietadlo letiace nízko nad ich hlavami, a že stroj bol neobvykle tichý predtým, ako zmizol z dohľadu. Rovnako ako pri predchádzajúcej udalosti, následné pátranie v okolitých lesoch neprinieslo žiadne dôkazy o tom, že by sa tam vôbec nejaké lietadlo nachádzalo.

V novembri toho istého roku došlo k podivnému javu, keď začali prichádzať správy o záhadných padákoch zostupujúcich z oblohy nad riekou Fall River v štáte Massachusetts. Pri intenzívnom pátraní sa však nenašli žiadne známky po údajných padákoch alebo parašutistoch, ani žiadne stopy po zrútení akýchkoľvek lietadiel a armáda aj námorníctvo tvrdili, že neregistrujú žiadne lietadlá, ktoré by im chýbali. Okrem toho v tejto oblasti neboli v tom čase naplánované žiadne zoskoky, a tak nie je jasné, aké je spojenie medzi prízračnými haváriami a týmito parašutistami z neznáma.

Podobné havárie strašidelných lietadiel pokračovali aj v ďalších rokoch, a najmä v 50-tych rokoch sa objavilo niekoľko významných prípadov. 18. novembra 1955 v Dark Hollow v Pensylvánii došlo k viacerým pozorovaniam lietadla, ktoré lietalo nepravidelne, akoby malo technické ťažkosti. Mnohí svedkovia tvrdili, že v tom čase lietadlo buď videli alebo počuli. Koordinátor civilnej obrany okresu Cumberland Dale Murphy uviedol, že v krátkom čase bolo nahlásených desať takýchto pozorovaní. Podľa niektorých správ bolo lietadlo videné padať za kopec, po čom nasledovala silná explózia. Kancelárie pre riadenie letovej prevádzky však odpovedali, že v tom čase nemali žiadne správy o tom, že by akékoľvek lietadlo klesalo alebo bolo v tejto oblasti v stave núdze.

Niekoľko záchranných lietadiel začalo oblasť prehľadávať. Pripojili sa tiež stovky policajtov, hasičov, dobrovoľníkov a pracovníkov civilnej obrany, ktorí prečesávali krajinu, ale nenašli žiaden vrak havarovaného lietadla. V jednom momente počas prieskumu sa zistilo, že v kopcoch sa objavili svetlice, ktoré povzbudili všetkých zúčastnených. Neskôr sa vyskytli pozorovania ďalších žltých svetlíc, pričom sa objavili približne o 13:30, 18:00 a 21:45, no aj napriek tomu pátracie jednotky nemohli nájsť ich zdroj a hľadanie ostalo neúspešné. Pátranie sa nakoniec odvolalo na 22. novembra, bez známok údajne havarovaného lietadla a bez predstavy o tom, odkiaľ tieto záhadné svetlice pochádzali. Médiá potom toto lietadlo dokonca nazvali "prízračným lietadlom".


Nasledujúceho roku prišla ďalšia podivná správa od troch žien v blízkosti Ovando v Montane. Tie videli klesajúce lietadlo s hustým oblakom dymu za ním, a predmety, ktoré sa javili ako padáky, ako aj predmet podobný tabuli, ktorý zo stroja vypadol. Pri pátraní sa nič neobjavilo, no o dva dni neskôr prišiel ďalší svedok z tej istej oblasti s tým, že videl ohnivú explóziu na svahu neďaleko svojho domova. Čas, ktorý svedok uviedol, sa takmer zhodoval s časom, kedy ženy videli padajúce lietadlo. Letecké sily a správa civilného letectva však trvali na tom, že žiadne lietadlo akéhokoľvek druhu sa nezrútilo alebo nebolo hlásené, že chýba. Napriek tomu sa uskutočnilo dôkladnejšie pátranie, no ako aj v iných prípadoch, nič nenasvedčovalo havárii lietadla a prípad ostal nevyriešený.

Tieto javy pokračovali aj v ďalších desaťročiach, napríklad v Butler County v štáte Ohio. 13. augusta 1976 amatérsky rádiový operátor informoval úrady, že zachytil tiesňové volanie z lietadla zjavne na ceste z Oxfordu do Cincinnati. Nebolo možné zistiť, z akého lietadla by mohlo volanie o pomoc prichádzať, pretože orgány riadenia letovej prevádzky nedostali žiadne tiesňové volania a podľa všetkého sa v tejto oblasti nevyskytli žiadne problémy. Vyzeralo to ako akási anomália, až kým sa o niekoľko hodín neskôr nenašli ďalší svedkovia. George Mosley a jeho syn a ďalší dvaja chlapci boli na love mušlí pri Reily Township, keď sa v istom momente oddelili.  Keď sa opäť stretli, chlapci tvrdili, že na oblohe videli biely záblesk na úrovni vrcholkov stromov, po ktorom tvrdili, že začuli krik a hlasný náraz. 

Toto tvrdenie potvrdil ďalší svedok, ktorý tiež uviedol, že videl malé lietadlo, ktoré zmizlo za kopcom, po čom nasledoval hlasný výbuch. Problém bol v tom, že napriek tiesňovému volaniu a dvom samostatným hláseniam o pozorovaní letiská v tejto oblasti trvali na tom, že žiadne lietadlo nehavarovalo, a pri vyšetrovaní autoritami sa nenašiel žiaden dôkaz o akejkoľvek nehode. Takéto správy pokračovali až do 90-tych rokov. Ďalší pomerne známy prípad sa údajne stal 29. novembra 1996, kedy obyvateľ mesta Miami v štáte Ohio tvrdil, že pri svojom dome niekedy medzi 19:30 a 20:00 začul silný zvuk, ako keby o seba "narazili dve betónové dosky". 

Zvuk doslova otriasol okolím, pretože svedok tvrdil, že mal takú silu, že okná jeho domu zavibrovali a zem sa triasla celých 30 sekúnd. Krátko na to dodal, že polícia z policajného oddelenia z Franklinu prišla do oblasti, aby zistila, či došlo k leteckej katastrofe. Toto pátranie sa rýchlo rozšírilo, až sa zapojili policajné orgány z oblastí Warren a Montgomery County, ktoré koordinovali priebeh. Neskôr sa zistilo, že iní obyvatelia z oblasti tiež počuli hlasný výbuch pri ceste 741 a ďalší svedok tvrdil, že videl padajúce lietadlo, ktoré údajne malo jedno červené svetlo. O 21:17 pátracie jednotky zachytili nezameniteľný zápach horiacej gumy, no i napriek tomu sa nikdy nenašli trosky ani zvyšky havarovaného lietadla. 

15. januára 1997, okolo 7:30 ráno zas niekoľko obyvateľov Westbrooku v štáte Connecticut tvrdilo, že spozorovali jednomotorové lietadlo klesajúce smerom k vodám prielivu Long Island Sound. Jeden zo svedkov, Daniel Bowes, tvrdil, že lietadlo padalo strmhlav do vody, no aj napriek tomu nevidel žiadne špliechanie na vodnej hladine, ktoré by takýto pád istotne spôsobil. Žiadne letisko v tejto oblasti nehlásilo lietadlá, ktoré by chýbali, no pre istotu sa spustilo pomerne rozsiahle vyšetrovanie, ktoré zahrnulo pobrežnú stráž, štátne ministerstvo ochrany životného prostredia a hasičov a dobrovoľníkov, ktorí pomocou vrtuľníkov a člnov starostlivo prečesali plochu 100 štvorcových míľ okolo odhadovaného miesta havárie. Vo vode však neboli žiadne trosky ani stopy benzínu alebo oleja. V oblasti sa nikdy nenašla žiadna stopa havarovaného lietadla.

Ako to, že toľko ľudí videlo, ako sa tieto lietadlá zrútili, no napriek tomu sa neobjaví žiadna stopa takejto katastrofy, žiadne chýbajúce lietadlo a ani náznak lietadla v danej oblasti? Mohli by to byť halucinácie alebo optické ilúzie, ale ako vysvetliť súčasné pozorovania viacerých svedkov na rôznych miestach? Existuje tiež hypotéza, že ide o experimentálne lietadlá a ich havárie boli utajené, no svedkovia zvyčajne jasne opisujú pozorovanie bežného lietadla, ak nie dokonca staromódneho stroja, a nie novodobý nový typ futuristického super lietadla.

Potom sú tu však aj menej obvyklé vysvetlenia. Jedna domnienka tvrdí, že ide naozaj o lietadlá duchov, ktoré padajú z neznámych dôvodov a potom zmiznú do éteru. Pôvodcom môže byť aj nejaký dávny incident, ktorý sa z akéhokoľvek dôvodu zachoval v realite, čase a priestore, aby sa znova prehral ako video. Niektorí dokonca špekulujú, že ide o havárie UFO, a že snaha utajiť ich je dôvodom, prečo sa nenašli žiadne dôkaz. To v skutočnosti nevysvetľuje, prečo by tieto javy svedkovia opisovali ako tradičné lietadlá a ako by vláda mohla takýto incident tak rýchlo utajiť. Nech sú tieto javmi čímkoľvek, spolu s fenoménom "typických" prízračných lietadiel stále predstavujú jedinečnú leteckú záhadu, ktorej zatiaľ vôbec nerozumieme.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára